تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


تنبلی تخمدان چیست؟


تخمدان پلی کیستیک یا pco که به اصطلاح عوام تنبلی تخمدان گفته می شود، یکی از بیماری های شایع در بین زنان و دختران نوجوان به شمار می آید .

تبنلی تخمدان یک بیماری ژنتیکی است . در سیکل تخمک گذاری هر ماه حدود 5-6 فولیکول شروع به رشد می کنند و در نهایت یکی از آن ها بزرگ می شود و آن فولیکول بزرگ شده فاکتورهای ماهر کننده برای مابقی فولیکول ها می فرستد و فولیکول های ریز دیگری که در اطراف آن در حال بزرگ شدن هستند، را از بین می برد و کوچک نگه می دارد .

در افراد مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک آن فولیکول های بزرگ شده به هر علتی نمی توانند به درستی فعالیت خود را انجام دهند . در صورتی که قادر نخواهند بود تخمک گذاری خوبی داشته باشند و هم اینکه نمی توانند فاکتورهای ماهر کننده را به خوبی برای فولیکول های اطرافش القا نماید و آن ها را از رشد باز نگه دارند .

در نتیجه هر ماه چند فولیکول به صورت نیمه رشد کرده و بزرگ می شوند و این نوع فولیکول ها تخمک گذاری خوبی نداشته و کاملا از بین نمی روند . لذا در طول سالیان متمادی هر ماه که چند تا فولیکول ریز روی سطح تخمدان باقی می ماند، که از حالت عادی بزرگ تر اند . در این زمان سطح پوسته تخمدان یا کورتکس تخمدان پر از فولیکول های ریز می شود .

علائم بالینی تخمدان پلی کیستیک

این علائم بالینی شامل : هورمون های مردانه می باشد . شما در نظر بگیرید از هر فولیکول ریز یک هورمون مردانه آزاد شود، زمانی که تعداد زیادی هورمون مردان از این فولیکول ها آزاد شود، تعداد زیادی از هورمون مردانه در خون یک خانم آزاد می شود .

در حالت طبیعی زنانی که به این بیماری مبتلا نیستند و سالم اند مقداری هورمون مردانه در خون آن ها وجود دارد، اما این میزان نسبت به مردان خیلی کمتر است . حال در مواردی که تنبلی تخمدان به وجود می آید سطح این هورمون در حالت طبیعی بالاتر می رود، حتی اگر نسبت به مردان پایین باشد اما برای زنان بالا است و علائم خود را نشان می دهد که عبارت است از :

  • افزایش تدریجی موهای صورت
  • رشد موهای زائد و ضخیم در نواحی پشت لب و چانه
  • ضخیم شدن موهای بدن

ندا حیدری کارشناس مامایی و طب سنتی ودرمانگر بیماری های  زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و درمان با طب سنتی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با متخصص زنان و زایمان خوب  می توانید به آدرس اینستاگرام  ندا حیدری کارشناس مامایی مراجعه نمایید. midwifery_neda.heydari

همچنین میتوانید پکیج درمانی را در این سایت دانلود کنید و هر سوالی داشتید بپرسید

 

درمان تنبلی تخمدان

بیماری تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد. به دلیل اینکه این بیماری زمینه ژنتیکی دارد، نمی توان ژن تخمدان را تغییر داد تا همانند تخمدان های سالم شروع به فعالیت و تخمک گذاری نماید . ولی درمان علامتی است، بدین معنا که با توجه به تشخیص مشکل فرد، درمان انجام می شود.

در صورتی که فرد مشکل در سیکل قاعدگی داشته باشد درمان دارویی صورت می گیرد . در صورتی که فرد مشکل ریزش مو یا پرمویی داشته باشد مصرف داروهای ضد هورمون مردانه به بیمار کمک می کند تا بهبود یابد. اما اگر بیمار مشکل نازایی داشته باشد درمان نازایی برای فرد شروع می شود و تحریک تخمک گذاری انجام می شود تا تخمک بارور شود .

همچنین فرد باید تحت نظر باشد و کنترل وزن داشته باشد و حتما به این اشخاص باید گفت که این بیماری تا به آخر عمر همراه شماست اما شدت بیماری متغیر می باشد و نمی توان به طور کامل درمان نمود. پس به تمامی این افراد توصیه می شود تا سبک زندگی خود را تغییر دهند.

داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت های ورزشی و استرس کم تاثیر بسزایی بر روی وضعیت بیماری این افراد می گذارد . زیرا ورزش کردن سبب می شود تا فرد دچار چاقی و اضافه وزن نشود . افراد مبتلا به بیماری PCO باید از مصرف غذاهای حاوی مواد قندی بپرهیزند تا مبتلا به بیماری دیابت نشوند و تمامی این موارد می تواند به بهبود عملکرد تخمدان تاثیر بسزایی دارد.

پس سبک زندگی برای این بیماران بسیار حائز اهمیت می باشد و به این بیماران توصیه می شود تا در سنین پایین ازدواج کنند و در اولین فرصتی که دارند، اقدام به بارداری کنند و این افراد نباید زمان بارداری را به تعویق اندازند زیرا زمینه تنبلی تخمدان در آن وجود داشته و هر چه باردار شدن در این افراد به تعویق افتد، احتمال مشکلات باردار شدن در آن ها افزایش می یابد.

افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان باید تحت کنترل باشند و با پزشک خود در تماس باشند و از پزشک خودنباید انتظار معجزه داشته باشند که با مصرف چند دوره قرص جلوگیری خوب نشدن یک درمان دیگر را شروع کنند یا پزشک خود را تغییر دهند بلکه بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرند و در درمان خود صبور باشند و مدام به فکر تغییر درمان خود نباشند .

 

پیشگیری از بیماری تنبلی تخمدان

راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد این بیماری زمینه ژنتیکی دارد . پس پیشگیری نمی توان نمود و این بیماری زمینه جنینی و ژنتیکی دارد ولی می توانیم از ایجاد علائم بیشنر پیشگیری نمود.

از خود بیماری نمی توان پیشگیری نمود و این بیماری ترسناک نیست و نباید دختران جوان را از این بیماری ترساند و خیلی از دختران تا متوجه این بیماری می شوند نگران شده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و تصور می کنند که دچار سرطان و یا نازایی می شوند در صورتی که چنین نیست . بهتر است زمانی که متوجه علائم بیماری شدید سریعا تحت درمان قرار بگیرید تا بتوان به راحتی بیماری را کنترل و درمان نمود.

افرادی که مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان هستند، باردار شدن سبب می شود تا تخمدان ها را به حالت اولیه بازگرداند و دیده شده تخمدان های بیمار تا چند سال بعد به خوبی فعالیت می کنند و حالت تنبلی را ندارند و به همین دلیل اعتماد به نفس را به دختران خود بدهید و مواظب باشید تا علائم آن پیشرفت نکند و به پزشک خود اعتماد کنید و با آن همیشه در ارتباط باشید تا بتوانید جلوی پیشرفت علائم را بگیرید .

 

برای تغییر سبک زندگی و داشتن زندگی بدون دغدغه بهتره این فایل دانلود کنی تا بتونی از این بیماری خلاص بشی ... 

  انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 90

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان


مطالب تصادفی

  • درمان تنبلی تخمدان
  • تعیین جنسیت پسر
  • تعیین جنسیت دختر

با ما زندگیت رو تغییر بده